Navigace

Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Příjem rozhlasového nebo televizního signálu ve zhoršené kvalitě

3. Pojmenování (název) životní situace

Příjem rozhlasového nebo televizního signálu ve zhoršené kvalitě

4. Základní informace k životní situaci

Provozem elektrických a elektronických zařízení může dojít ke vzniku nežádoucí elektromagnetické energie (např. jiskřením domácích spotřebičů, termostatů, linek vysokého napětí atd.), která ruší příjem televize nebo rozhlasu.
K nekvalitnímu příjmu však může dojít i z jiných příčin:
  • přijímaný signál má nedostatečnou úroveň nebo je nekvalitní z důvodu vícecestného šíření vlivem odrazů od okolního terénu (nedostatečné pokrytí),
  • k zastínění signálu nebo jeho degradaci odrazy došlo z důvodu výstavby nadzemních objektů a související stavební činností v okolí místa příjmu,
  • použitím nekvalitního přijímacího zařízení (tj. antény, zesilovače, anténního svodu a přijímače) nebo jeho nevhodné instalace nebo závadou některé z jeho částí,
  • nedostatečnou odolností přijímacího zařízení vůči silnému signálu blízkého vysílače (např. GSM, UMTS, LTE, radaru atd.),
  • závadou na vysílací straně,
  • v časově omezené době mimořádných podmínek šíření rádiových vln (např. při inverzi) příjmem vzdálených vysílačů pracujících na stejném kanálu.
U digitální televize nedochází k různým stupňům zhoršování kvality obrazu nebo zvuku, obraz buď je, nebo není. Případné výpadky jsou známkou toho, že přijímač dostává ke zpracování signál na hranici svých možností.
Rušený, nekvalitní nebo nedostatečný signál se projevuje následovně:
  • kostičkování nebo zastavení (zamrznutí) obrazu,
  • krátkodobý výpadek nebo zkreslení (cvaknutí, "kliks") zvuku,
  • ztráta obrazu i zvuku,
  • selhání nebo nenaskočení programu (kanálu),
  • obraz a zvuk nejsou synchronizovány.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Posluchač rozhlasového nebo televizního vysílání, u kterého se projevila zhoršená kvalita příjmu rozhlasového nebo televizního signálu.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

V případě vzniku nebo při přetrvávajících potížích s kvalitou příjmu doporučuje Český telekomunikační úřad postupovat následovně:
1.) Posluchač rozhlasového nebo televizního vysílání musí vždy nejprve zajistit kontrolu vlastního přijímacího zařízení.
Při příjmu prostřednictvím individuální antény, zejména:
  • zkontrolovat instalaci přijímacího zařízení: venkovní antény (její vhodnost pro přijímaný kanál, mechanický stav, upevnění, směrování a polarizaci), zesilovače (nutnost a vhodnost jeho použití), anténního svodu (celistvost, správné připojení, použití symetrizačního členu), vlastního přijímače (bezchybnou funkci a správné naladění na přijímaný kmitočet), přidružených zařízení (připojení audio-video techniky, satelitního přijímače, set-top-boxu atd.),
  • prostřednictvím vnitřní (pokojové) nebo jiné náhražkové antény většinou nelze kvalitní příjem zajistit.
Při společném příjmu prostřednictvím televizního kabelového rozvodu (dále jen "TKR") nebo společné antény (dále jen "STA"), zejména:
  • zkontrolovat celistvost účastnické šňůry, včetně jejího správného připojení, a vlastní přijímač (jeho bezchybnou funkci a správné naladění na přijímaný kmitočet),
  • v případě, že není zjištěna závada vlastního přijímacího zařízení v bytě, kontaktovat provozovatele společného rozvodu (TKR nebo STA), který zajistí odstranění případné závady společného rozvodu.
V případě pochybností je vhodné učinit dotaz na kvalitu příjmu u sousedů v okolí.
2.) V případě nedostatečného pokrytí televizním nebo rozhlasovým signálem je třeba, aby orgány místní samosprávy požadovaly jeho zlepšení u provozovatele příslušného televizního nebo rozhlasového vysílání.
3.) V případě přetrvávajících problémů s kvalitou příjmu a při bezchybné funkci přijímacího zařízení posluchače (diváka) a společného rozvodu (TKR nebo STA) je možné požádat Český telekomunikační úřad o zjištění zdroje rušení dle § 100 odst. 6 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů.
V případě pochybností může Český telekomunikační úřad požadovat od posluchače (diváka) potvrzení odborné firmy o bezchybnosti přijímacího zařízení.
4.) Při vzniku problémů, v souvislosti s mimořádnými podmínkami šíření rádiových vln (trvají vždy po omezenou dobu, např. při inverzním počasí nebo bouřkové činnosti), nelze zajistit pomoc, kromě případného přeladění na příjem jiného kanálu.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Postupujte dle informací uvedených v bodě 06 a v případě přetrvávajících problémů se obraťte na místně příslušný oblastní odbor Českého telekomunikačního úřadu (viz bod 08).
Zhoršenou kvalitu příjmu rozhlasového nebo televizního signálu můžete oznámit písemně, osobně, telefonicky nebo prostřednictvím elektronické pošty (viz bod 16).

8. Na které instituci životní situaci řešit

Oznámení o zhoršené kvalitě příjmu rozhlasového nebo televizního signálu přijímají a vyřizují místně příslušné oblastní odbory Českého telekomunikačního úřadu.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Doklady nejsou předepsány.
V oznámení nezapomeňte uvést náležitosti podání dle § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - jméno, příjmení, datum narození, bydliště a telefonní nebo mailový kontakt.
Dále je vhodné popsat okolnosti, které se zhoršené kvality týkají (např. jak se zhoršená kvalita projevuje, který program je rušen, v jakých časových intervalech apod.).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny; oznámené případy řeší místně příslušné oblastní odbory Českého telekomunikačního úřadu v pořadí dle doručení.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Subjekt, který způsobil rušení nebo zhoršení rozhlasového nebo televizního příjmu - kontrolovaná osoba.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Součinnost při místním šetření.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Lze využít elektronickou adresu Českého telekomunikačního úřadu: podatelna@ctu.cz, datovou schránku Českého telekomunikačního úřadu: a9qaats nebo elektronický formulář pro oznámení rušení (podání je možné učinit bez elektronického podpisu).

28. Popis byl naposledy aktualizován

01.05.2016

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.